Przejdź na koniec
Kraków-Swoszowice Kraków-Swoszowice Rabka-Zdrój Rabka-Zdrój Czarny-Dunajec Czarny-Dunajec Szczawnica Szczawnica Piwniczna-Zdrój Piwniczna-Zdrój Muszyna Muszyna Krynica-Zdrój Krynica-Zdrój Uście-Gorlickie Uście-Gorlickie Strona główna Kraków-Swoszowice Kraków-Swoszowice Rabka-Zdrój Rabka-Zdrój Czarny Dunajec Czarny Dunajec Szczawnica Szczawnica Piwniczna-Zdrój Piwniczna-Zdrój Muszyna Muszyna Krynica-Zdrój Krynica-Zdrój Uście Gorlickie Uście Gorlickie Strona główna Kraków-Swoszowice Kraków-Swoszowice - ciekawe miejsca Kraków-Swoszowice - baza inwestycyjna Zamknij Strona główna Rabka-Zdrój Rabka-Zdrój Rabka-Zdrój Mapa Strona główna Czarny Dunajec Czarny Dunajec Czarny Dunajec Mapa Strona główna Szczawnica Szczawnica Szczawnica Mapa Strona główna Piwniczna Zdrój Piwniczna Zdrój Piwniczna Zdrój Mapa Strona główna Muszyna Muszyna Myszyna Mapa Strona główna Krynica-Zdrój Krynica-Zdrój Krynica-Zdrój Mapa Strona główna Uście Gorlickie Uście Gorlickie Uście Gorlickie Mapa Strona główna
...
...
...

Kolejka widokowa Góra Malnik

Kolejka widokowa Góra Malnik

Opis projektu

W ramach projektu przewiduje się utworzenie kolejki gondolowej na Górę Malnik wraz z jednoczesnym zleceniem opracowania dokumentacji projektowej zagospodarowania terenu na Górze Malnik dla potrzeb górnej stacji kolejki oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym wieży widokowej.

Zgodnie z założeniami studium realizacji turystyczno – widokowej kolei linowej przyjęto główne założenia konstrukcyjne, m.in.: kabiny o pojemności ok.8 osób, o dużej powierzchni przeszklonej, wybudowanie platform peronowych dostosowanych do korzystania przez osoby niepełnosprawne, prędkość napędu kolei regulowana od 0 do 6 m/s, dostosowanie kabin do przewozu rowerów, aranżacja kabin do charakteru miejscowości, wyposażenie w informacje głosową, liczba podpór minimalna z uwagi na uwarunkowania własności działek czy też ukształtowanie i geologie terenu. Planowana długość kolejki wynosi ok. 1 600 m. Projekt będzie obejmował wybudowanie kompleksowej kolejki wraz z poczekalnią, kasami biletowymi, zapleczem technicznym oraz wc. Zakłada się, że oferta turystyczna będzie dostępna dla potencjalnych odbiorców niezależnie od warunków pogodowych przez okres całego roku (z wyłączeniem na czas technicznych przeglądów okresowych).

Realizacja inwestycji przyczyni się do rozwijania lub dywersyfikacji oferty

Zakres planowanych usług turystycznych i okołoturystycznych

Transport turystów na Górę Malnik, skąd mogą dalej podążać wyznaczonym szlakiem turystycznym. Planowana jest także budowa wieży widokowej na Górze Malnik, co stanowić będzie dodatkową atrakcję turystyczną.

Budowa kolejki zakłada wybudowanie górnej stacji kolejki w okolicy szczytu góry Malnik. Przez szczyt góry przechodzi zółty szlak turystyczny stwarzający możliwość poznania Gór Leluchowskich. W połączeniu z niebieskim szlakiem turystycznym umożliwia dotarcie do Pomnika przyrody „Staw Czarnej Młaki”. Z tego też względu zakłada się, że transport turystów na Górę Malnik wpłynie na wzrost ruchu turystycznego do wymienionych miejsc.

W tym celu zasadne jest wykorzystanie potencjału lokalizacji górnej stacji kolejki poprzez wybudowanie infrastruktury usług turystycznych takich jak np.:miejscedo odpoczynku dla turystów, kawiarnia wraz z zapleczem sanitarnym, wieża widokowa.

Lokalizacja dolnej stacji kolejki znajduje się na terenie dzielnicy Zapopradzie w Muszynie-Zdroju. Teren ten jest zagospodarowany w szereg elementów infrastruktury obsługi ruchu turystycznego m.in. ogrody sensoryczne, strefa rekreacyjno – wypoczynkowa nad Popradem, baseny wraz z parkiem linowym, lodowisko/kort tenisowy, plac zabaw.

Konieczne jest zwiększenie ilości miejsc parkingowych.

Uwarunkowania administracyjne oraz regulacje dotyczące planowania i realizacji planowanej inwestycji

Opracowane zostało studium realizacji turystyczno – widokowej kolei linowej. Dokument ten określa analizę dwóch koncepcji (A i B) różniące się lokalizacją przebiegu linii pomiędzy dolną a górną stacją.  Ostateczny wybór wariantu będzie wymagał uzgodnień 
z właścicielami nieruchomości, przez które będzie przebiegać kolejka gondolowa, tj.  przez rzekę Poprad, przez linię kolejową, działki osób prywatnych.

Podaż usług turystycznych na terenie gminy gdzie planowany jest projekt

Na terenie gminy istnieje zapotrzebowanie na utworzenie kolejki gondolowej na Górę Malnik, co pozwoli na wykorzystanie jej potencjału turystycznego.

Niedobory w zakresie usług i infrastruktury objętej projektem na terenie gminy

Szczególnie istotne dla zwiększenia atrakcyjności turystycznej gminy jest znalezienie nowych produktów turystycznych, których dotychczas w   okolicy nie było bądź z uwagi na duże zainteresowanie turystów występowały w stopniu niewystarczającym. Przykładem takiej infrastruktury jest np. kolej linowa, park wodny, baseny kryte, wieże widokowe.

Wybudowanie kolejki gondolowej wpisuje się w komplementarność dotychczasowych inwestycji samorządu MiGU Muszyna w sferę turystyczno – rekreacyjną.

Wpływ realizacji projektu na rozwój turystyki uzdrowiskowej w gminie

Rozwój turystyki, zwiększenie zainteresowania turystów Górą Malnik. Kolejka umożliwi turystom szybki wjazd na Górę Malnik, skąd będą mogli dalej podążać wyznaczonym szlakiem turystycznym. 

Inwestycja przyczyni się niewątpliwie do zwiększenia atrakcyjności gminy, wpływając tym samym na zwiększenie liczby turystów. Jednocześnie wpłynie na zwiększone zainteresowanie wynajęciem miejsc noclegowych czy też skorzystaniem z usług branży gastronomicznej. Wpłynie także na zwiększenie popularności szlaków turystycznych na terenie gminy Muszyna.

Tereny, na których projekt może być realizowany

Studium realizacji inwestycji kolei linowej zakłada, że trasa kolei miałaby biec z terenów leżących na lewym brzegu rzeki Poprad, ponad rzeką, linią kolejową, drogą i pomiędzy zabudowaniami w centralnej części miasta w pobliże szczytu góry Malnik.

Obiekty o potencjale turystycznym, które zostaną wykorzystane przy realizacji projektu lub pomogą w promowaniu projektu

Gmina Muszyna jest miejscem atrakcyjnym turystycznie, pełnym atrakcji i zabytków, z bogatym programem imprez plenerowych oraz dobrą bazą noclegową. W promocji projektu pomogą zabytki, takie jak: dziesięć cerkwi w tym jedna wpisana na listę UNESCO, ruiny zamku, barokowy kościół, muzeum, kirkut, zabytkowa zabudowa mieszczańska, rekonstrukcja XVI-wiecznych piwnic ratusza, szereg szlaków turystycznych,

Bariery ograniczające realizację planowanego projektu

Brak finansowania z budżetu Gminy.

MiGU Muszyna niezrealizowała do tej pory projektu z wagi na konieczność realizacji
w ubiegłych latach szeregu innych nadrzędnych inwestycji mających na celu zwiększenie atrakcyjności turystycznej gminy. Nie bez znaczenia było znalezienie źródeł finansowania inwestycji np. ze środków programów operacyjnych lub programów współpracy transgranicznej.

Dane kontaktowe do osób odpowiedzialnych za inwestycje w gminie

Brak finansowania z budżetu Gminy.

MiGU Muszyna niezrealizowała do tej pory projektu z wagi na konieczność realizacji
w ubiegłych latach szeregu innych nadrzędnych inwestycji mających na celu zwiększenie atrakcyjności turystycznej gminy. Nie bez znaczenia było znalezienie źródeł finansowania inwestycji np. ze środków programów operacyjnych lub programów współpracy transgranicznej.

Podziel się z rodziną i przyjaciółmi



Strona wykorzystuje pliki cookies


Używamy plików cookies aby zwiększyć funkcjonalnośc strony oraz zbierać statystyki odwiedzin witryny.

Zaakceptuj i kontynuuj.